Labels

Monday, December 31, 2012

GREEN IS "IN"

Ove sezone nosi se zeleno! Trend društveno odgovornog poslovanja koji sve više uzima maha svakako je tzv. zeleno poslovanje, koje nastoji imati pozitivan utjecaj na okoliš i zajednicu. Ovakvo poslovanje pokazuje predanost zdravoj i održivoj budućnosti te usvaja načela politike i prakse koje poboljšavaju kvalitetu života svojih potrošača i zaposlenika.
Kako upravo ovaj aspekt društvene odgovornosti poduzeća u današnje vrijeme postaje sve cjenjeniji, ne čudi da i zeleno postaje sve popularnija riječ u riječniku svih kompanija koje nastoje biti drugačije. Štednja energije i uvažavanje utjecaja na okoliš u poslovanju možda josš uvijek nije na vrhu ljestvice prioriteta hrvatskih kompanija, no s vremenom ovaj pomak ide u pozitivnom smjeru. Razlog tome vjerojatno je i činjenica da je sve više prihvaćeno shvaćanje da zeleno ne štedi samo okoliš, već i novac i što više moguće koristi postaju očite, to veći naglasak poduzeća stavljaju na održivost. Osim toga, poznato je da resursi postaju sve oskudniji i skuplji pa tako i potrošači, zaposlenici i investitori postaju ekološki osvješteniji.
Iako bi glavni razlog za zeleno poslovanje vjerojatno trebalo biti očuvanje našeg planeta, jasno je kako će u poslovnom svijetu to teško postati osnovni motiv. Stoga je bitno poduzeća osvijestiti da je mnogo drugih razloga zašto poslovati zeleno, odnosno zašto je zeleno psolovanje dobro poslovanje.
Smanjen rizik. Ekološka degradacija prijeti ekosustavu koji omogućava funkcioniranje gospodarstva i kompanije danas toga postaju svijesne. Tako primjerice PepsiCo ulaže u pronalaženje rješenja za nestašicu vode, a Simens pak ulaže u obnovljive izvore energije kako bi bili spremni za budućnost. Također, američki retailer Target gradi hale i zgrade u skladu s napucima američke vlade o štednji energije U.S. Green Building Council’s Leadership in Energy and Environmental Design, pa štednja počinje doslovno od temelja. Osim toga, objavili su da su smanjili otpad za čak 70% opsežnim programom recikliranja.
Potražnja za zelenim proizvodima. Potražnja za ekološki prihvatljivim proizvodima i uslugama i dalje rasate. Istraživanje koje je proveo Cohn&Wolfe pokazalo je da većina potrošača istiće kako im jue vrlo ili donekle bitno da su tvrtke ekološki osvještene, a 35% njih spremno je i više platiti takve proizvode. Tako je primjerice Wal-Mart, u suradnji s dobavljačima, promijenio pakiranje određenih proizvoda. Optimizacija im je omogućila prijevoz čak 42% više komada u kamionu, a uštedili su i 16,3 tona plastičnog pakiranja te smanjili potrošnju dizel goriva za 158.000 litara na godinu.
Angažman potrošača. Uključivanje potrošača temelj je za mnoga poduzeća, a upravo zelena politika može poboljšati sliku poduzeća u javnosti te odnose sa zajednicom. Prema izvješću D S Simon Productions, medijske inicijative s fokusom na društvenu odgovornost poduzeća generira 35-50% pozitivniju medijsku pokrivenost na televiziji, radiu, Internetu te društvenim mrežama, u usporedbi s programima bez DOP-a.
Privlačenje talenata. Ekološki osvješteno poslovanje pomaže u privlačenju i zadržavanju najboljih zaposlenika povećanjem njihovog zadovoljstva i osjećajem ponosa na radnom mjestu. To je potvrdilo i MonsterTRAK istraživanje čiji rezultati govore da će čak 92% mladih stručnajka biti sklonije raditi za ekološki osvještena poduzeća.
Privlačenje investitora. Društveno i ekološki odgovorna imovina porasla je više od 324% u periodu od 1995. do 2007. godine, što ukazuje na porast zanimanja za održivošću među investitorima. Osim toga, sve više njih se pomiće od pristupa „ne činiti štetu“ na pristup „učiniti više dobra“, što će svakako koristiti poduzećima koja vode računa o zdravlju zajednice u kojoj posluju.
Ušteda financijskih sredstava. Kao što je već spomenuto, zeleno poslovanje ne štedi samo okoliš, već i novac. EPA je tako ocijenila da je tijekom 2006. samo njen program ENERGY STAR smanjio emisiju stakleničkih plinova u količini ekvivalentnoj onoj koju bi proizvelo 25 milijuna automobila, a američki su trgovci tako uštedjeli 14 milijardi dolara na komunalnim računima. Osim tog, još je niz primjera poduzeća koji su zelenim poslovanjem uštedjeli novac: Coca-Cola je u nastojanju da reducira pakiranje, uštedjela 100 milijuna dolara; Marks & Spencer je nakon uvođenja ekoloških i etičkih smjernica u poslovanje, zaradio dodatnih 50 milijuna funti prihoda, a vlasnik male tvrtke u Velikoj Britaniji uveo je energetski učinkovitiju rasvjetu te tako smanjio godišnje troškove energije za 2.282 funte.

Ovi primjeri pokazuju mnogostruke koristi, no pravo je pitanje kako zapravo zeleno uklopiti u poslovne procese?
“There’s this theory that you have to pick one: economics or environmental performance. That’s nonsense. Innovation is the way you can have both. Companies that don’t get this, really risk becoming irrelevant to the marketplace.” - Mark Vachon, vice president of GE’s ecomagination
Mnogi će reći kako je ključ uspjeha upravo istraživanje i razvoj, koji su ključni za inovacije, a time i stjecanje konkurentske prednosti nad drugim poduzećima. Jedno od konkurentskih prednosti svakako je i održivost, pri čemu se ekologija može uključiti u proizvodni proces i tako u određenim fazama smanjiti negativne utjecaje na okoliš. To je naravno samo jedan o utjecaja. Koji su vaši savjeti za kompanije koje žele poslovati zeleno? Što općenito mislite o zelenom poslovanju? Može li ono doista biti korisno za poduzeće? Cijenite li vi više takva poduzeća?

30 comments:

  1. Marija KomljenovićJanuary 3, 2013 at 6:42 PM

    Super članak. Sa ulaskom Hrvatske u EU nameće se sve više zakona i propisa koji nalažu da poduzeća posluju "zeleno". Smatram kako je to uistinu isplativo, a budućnosti i nužno. Kortisti poduzeća ne ogledaju se samo u izbjegavanju kazni u budućnosti, već i u smanjenju troškova jer su dugoročno zeleni proizvodi isplativiji

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala na komentaru Maja. Slažemo se, a bilo bi još ljepše kada bi poduzeća našla i osobno zadovoljstvo u korištenju zelenih proizvoda.

      Delete
  2. sadržaj članka mi se sviđa i smatram da bi više ljudi trebalo imati ovakvo mišljenje.Isto tako mislim da će ovaj način poslovanja biti sve popularniji,a u skorijoj budućnosti neće se ni moći izbjeći.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Marijana, hvala ti na komentaru. Kao primjer smo na nastavi obrađivali Banco Popolare Croatia koja je našla svoju tržišnu nišu u tome što nudi zelene proizvode i potiče ovakav oblik razvoja gospodarstva.

      Delete
  3. Izvrstan članak i sviđa mi se jako način na koji razmišljate. Radila sam neko vrijeme u jednoj razvojnoj agenciji jedan studentski posao i mnogo smo surađivali s različitim agencijala Europske unije i imala sam prilike naučiti kako oni žive "zeleno" iako možda njihova djelatnost nije usko vezana uz zaštitu okoliša. Nadam se da će nam se ulaskom u EU zakonodavstvo promijeniti i da će se neke stvari koje su danas na papiru početi i provoditi i da će stvari i u ovom segmentu poslovanja krenuti na bolje :)
    Petra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Petra, hvala ti na komentaru. Ulaskom u EU će se zakonodavstvo sigurno promijeniti i nametnuti zelenije poslovanje. Mi se samo nadamo da će poduzeća prepoznati osobno zadovoljstvo u poticanju zelenog života i provođenju zelenog poslovanja.

      Delete
  4. Ajme, baš mi se jako sviđaju neke stvari koje ste ovdje napisali. Posebno mi je za oko zapeo podatak oko uštede financijskih sredstava zbog smanjenja emisije štetnih plinova. Zanimljivo je zapravo koliko malo o tome mi znamo, možda bi taj podatak nekome bio i poticaj da nešto promijeni i da nešto učini na bolje. Nekada sam uzrok nije bitan, i što je zapravo bio poticaj za promjene koje mogu donijeti dobro i koje su zapravo pozitivne. Nadam se i vjerujem da će se sve više ljudi informirati o ovakvim, ali i sličnim stvarima i da će se nešto i promijeniti. Nikada se ovoliko okoliš nije zagađivao i nikada situacija nije bila ovoliko loša kao danas,... A pitam se kako će svijet izgledati za 50,60 godina...? Što ćemo ostaviti iza sebe...?
    Nikolina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Nikolina,

      hvala na komentaru i pohvalama o blogu. Drago nam je čuti i tvoje razmišljanje o ovoj temi. Zeleno se tržišt sve više razvija jer je situacija takva da su promjene nužne. Jer ako ovako nastavimo, uistinu nećemo imati što ostaviti svojim unucima, a možda niti djeci.

      Delete
  5. sve je ovo pohvalno i stoji. ali sto se tice smanjenja troskova, mislim da je najveci problem u tome sto poduzeca danas nemaju novaca. investicije u zelene proizvode su skupe i one dugoročno smanjuju troškove. nazalost, situacija je takva da se borimo za prezivljavanje poduzeca iz dana u dan i tesko je odvojiti novac danas kako bismo smanjili troskove kroz iducih 20 godina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Dora,

      hvala na komentaru i redovitom pracenju naseg bloga. Smanjenje troskova samo je jedan od motiva za ulaganje u zelene proizvode. Na kraju, najveci problem danasnjih poduzeca je sto upravo ne brinu o dugorocnom rastu vec gone kratkorocne profite. Ne predlazemo da bi poduzeca trebala napustiti dosadasnje proizvode i sve uloziti u zelene, ali polagano prebacivanje na zelene proizvode svakako bi koristilo odrzivom razvoju poduzeca.

      Delete
  6. Hrvatska poduzeća ulaskom u EU moraju mijenjati neke dosadašnje prakse svog poslovanja i sigurno se treba puno više okrenuti zelenom poslovanju. Problem kod nas nisu samo poduzeća koja tako ne posluju već i mi sami, kao potrošači koji još uvijek nemaju razvijenu svijest o važnosti odnosno moći koju imamo na poslovanje poduzeća. Vrlo malo ljudi u Hrvatskoj kupuje proizvode zato što su zeleni...glavni kriteriji su nam cijena i eventualno kvaliteta. Kada bi potrošači puno više na to pazili i kupovali proizvode koji su zeleni tada bi i kompanije bile primorane na taj način poslovati kada bi htjele pratit trendove i opstati na tržištu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ne bih se složila sa tobom. mislim da hrvati prate trendove zapadnjaka i sve više brinu o svom okolišu. razmisli samo koliko češće vidiš da kupujemo deterdžente koji ne zagađuju okoliš i slično.

      Delete
    2. Draga Antonija,
      Hvala ti na komentaru. Slažem se s tobom da je još uvijek nedovoljno razvijena svijest kod nas, potrošača. Mislim da još uvijek potrošači nedovoljno shvaćaju kolika je njihova moć i koliko mogu utjecati na poslovanje određenog poduzeća pa čak do te mjere da ga mogu potpuno uništiti, dovesti pred zatvaranje - kao što je bilo u slučaju DELL kompanije nakon što im se jedan od laptopa zapalio kod korisnika nedugo nakon kupnje. Nikolina, iako se slažemo da pomaci postoje, i nije kao što je prije bilo kada ideja "zelenog" poslovanja nije niti postojala, mislimo da još uvijek možemo učiniti puno i napredovati jako na tom području...

      Delete
  7. Opet zanimljiv članak i puno zanimljivih podataka.:) Osobno, cijenim poduzeća koja posluju zeleno jer to vidim kao znak da razmišljaju unaprijed o održivosti svog poslovanja. Tako da, ako znam da neko poduzeće posluje zeleno, definitivno preferiram njihove proizvode. No, nažalost, to se zasad svodi samo na neke informacije koje slučajno pročitam ili čujem u društvu. Nadam se da ću u budućnosti biti dovoljno osviještena da sama provedem takva istraživanja barem pri većim kupnjama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Marija, hvala na komentaru :) Lijepo je znati iz prve ruke da doista postoje ljudi koji cijene i preferiraju takve proizvode. Što nas je više, to ćemo bolje potaknuti poduzeća da razmišljaju zeleno :)

      Delete
  8. Odličan naslov, mislim da puno govori jer u zadnje vrijeme stvarno postaje in poslovati green.:) Premda mislim da je to super trend, ipak bi mi bilo ljepše vidjeti da to poduzeća rade iz vlastitih uvjerenja a ne zato što je moderno ili zato što je tako određeno nekim zakonima,pravilima i sl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Kristina, i mi bismo radije da je tako iz vlastitih uvjerenja poduzeća, no treba biti realan jer ipak je njima financijski interes na prvom mjesto. Pa onda razmisljamo, bolje da to rade i iz nekih drugih uvjerenja, nego da ne rade uopce :)

      Delete
    2. Tu se slažem s vama, bolje ikako nego nikako. :) Samo sam htjela reći da ako se nešto radi jer se stvarno vjeruje u to, ulaže se puno više truda i samim tim puno više se napravi. A i tako se bolje i više utječe na druge da promjene svoje ponašanje i poslovanje.

      Delete
  9. Danas ljudi često misle da ako je nešto zeleno da je skuplje. Većina poduzeća još uvijek na održivi razvoj gleda kao trošak, a ne investciju. Ista je stvar i s obrazovanjem. I dan danas se to često doživljava kao trošak, a ne ulaganje. Mislim da će ljudi uvidjeti važnost 'zelenog načina razmišljanja'.

    ReplyDelete
  10. Smatram da danas poduzeća svakako trebaju poslovati društveno odgovorno jer brigom o okolišu pozitivno utječu na okolinu oko sebe ali doprinose i povećanju vrijednosti vlastitog poduzeća. Uvođenje tzv. zelenog poslovanja je možda jos uvijek preveliki investicijski trošak za većinu poduzeća no u konačnici im se to itekako isplati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slazemo se. Velika investicija danas, ali i velika dobrobit sutra. nadamo se da ce s vremenom sve vise ljudi to uvidjeti.

      Delete
  11. Iznijeli ste neke veoma zanimljive podatke i činjenice u ovom članku. Moram priznati da o nekim aspektima zelenog poslovanja nisam ni razmišljao do sad. Nažalost, pretpostavljam i da mnoga poduzeća, pogotovo manja nisu dovoljno razmislila o svim koristima koje bi im takvo poslovanje moglo donijeti, nego se više orijentiraju na trošak koji donosi njegovo uvođenje, što je i razumljivo u današnjoj situaciji. No, optimističan sam što se tiče zelenog poslovanja, mislim da ima svijetlu budućnost.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragi Mihael, i mi smo optimisticni :) Trenutna situacija kod nas nije idealna, ali u buducnosti svakako ima mjesta za pomak u rpavom smjeru. Sto vise o tome budemo pricali i sirili svijest među ljudima, to su nam vece sanse :)

      Delete
  12. Nažalost, smatram da je "zeleno" poslovanje još uvijek stvar pomodarstva i da većina kompanija djeluje "zeleno" samo u pojedinim područjima, dok im je core business i dalje iznimno prljav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slažem se s tobom. Većina napravi nešto "zeleno" u jednom dijelu svog poduzeća i to onda marketinški maksimalno iskorištava, a negdje se izgubi da činjenica da je ostatak poslovanja nepromijenjen.

      Delete
    2. Da, nazalost to je vrlo cesto slucaj. No cak i ako je stvar pomodarstva ipak ostvaruje neki pozitivan ucinak, neovisno o razlozima. Naravno da se nadamo da ce se u buducnosti zelena politika voditi zbog pravih razloga, a ne marketinga.

      Delete
  13. Prema istraživanju ''Kontroling između profita i održivog razvoja'' provedenom tijekom 2010. godine hrvatska poduzeća prepoznaju koristi zelenog poslovanja iako su još uvijek pretežno orijentirana na ekonomske aspekte poslovanja. Svakako smatram da održivi razvoj poduzeća te analogno tome i gospodarstva nije moguć ukoliko se zanemare preostala dva aspekta održivog poslovanja osim ekonomskog - socijalni i ekološki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svakako, bitno je da su svi aspekti zadovoljeni, jer usuprotnom top nikome nije u interesu. Hvala na komentaru.

      Delete
  14. Prije svega sve pohvale za članak, ali smatram da potrošači u Hrvatskoj još uvijek nisu dovoljno uključeni u zelenu politiku te nisu spremni plaćati veću cijenu za takve proizvode. I ja kao prosječni potrošač pri kupnji nekog proizvoda ne gledam da li je proizvod "zelen",nego kao primarni kriterij pri odlučivanju uzimam cijenu i kvalitetu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prije svega hvala :) Da, slazemo se da kod nas potrošači još uvijek nisu dovoljno osvješteni, posebice u ovoj krizi. s obzirom na situaciju, realno je i za ocekivati da ce primarni kriterij biti cijena, no nadamo se da ce s poboljšanjem gospodarstva, i situacija u ovom pogledu biti bolja.

      Delete