Labels

Monday, November 19, 2012

Je li dovoljno činiti dobro?






U posljednjih petnaestak godina sve je jasnije kako društvena odgovornost uvelike utječe na poslovanje poduzeća te da se sve veći broj poduzeća bavi aktivnostima koje nisu usmjerene isključivo na profit, već polučuju pozitivan utjecaj na društvo i okoliš u kojemu posluju. Broj poduzeća diljem svijeta koja su izdala izvješća o društveno odgovornom poslovanju ili održivosti narastao je sa 837 u 2000. godini na čak 5,600 u 2010. Razlog tome izvrsno je opisao profesor Stuart Hart rekavši kako je “kriza održivosti nastala zbog političkih i društvenih problema koji su izvan mandata i sposobnosti bilo kojeg poduzeća. Ipak, poduzeća su jedine organizacije koje posjeduju resurse, tehnologiju, globalni doseg i motivaciju da postignu održivost”. Iako nema službene i opće prihvaćene definicije društvene odgovornosti poduzeća, većina poduzeća koja ju prakticira opisuje ju kao vraćanje zajednici u kojoj posluje.

Mi smo si postavili sljedeća pitanja: Zašto se poduzeća uistinu bave društveno odgovornim aktivnostima? Je li društveno odgovorno poslovanje alat kojime poduzeće pokušava stvoriti veću vrijednost za svoje dioničare ili je uistinu ono što predstavlja – vraćanje poduzeća zajednici u kojoj posluje i koja joj omogućuje da bude uspješna? Ako je motivacija vraćanje zajednici ono što joj je uzelo, zašto se Coca-Cola Enterprise nalazi na trećem mjestu Goodness 500 liste najodgovornijih poduzeća prema društvu, kada je njezin glavni proizvod loš za zdravlje potrošača? Koju poruku nam može poslati izvješće o održivosti najvećeg američkog proizvođača čokolade Hershey’s, ako znamo da većinu kakaovca nabavlja iz regije u kojoj su prisilan rad, trgovina ljudima i rad djece svakodnevna pojava, a poduzeće odbija provesti Fair Trade certifikaciju svih svojih proizvoda?



Sa povećanjem broja poduzeća koja se bave društveno odgovornim aktivnostima,  ovaj koncept je sve manji u očima potrošača jer gledaju na njega kao marketinški trik i sumnjaju u prave vrijednosti poduzeća. Više nije dovoljno donirati sredstva udruzi ili postaviti ekološke žarulje u poslovnicu i nazvati to društvenom odgovornošću, a koncept greenwashinga više nije tajna.

Pitanja koja smo mi postavili, sigurno postavljaju i mnogi drugi potrošači, stoga je iznimno bitno da poduzeća preformuliraju svoje društveno odgovorne aktivnosti i usmjere ih ostvarivanju uistinu održive globalne zajednice. Osviještenost o održivosti već je ušla u svakodnevno poslovanje većine poduzeća, ali novi je izazov  pretvoriti viziju održivog svijeta u stvarnost (upravo je ovo bila glavna tematika ovogodišnje konferencije The Business of a Better World, jednog od najvećih i najutjecajnijih događanja posvećenih održivom poslovanju održanog prošlog mjeseca u New Yorku).

Današnja poduzeća moraju strateški pristupiti društveno odgovornom poslovanju, odnosno osmisliti strategiju na način koji će zajednici u kojoj posluje pružiti mogućnost da kvalitativno raste zajedno sa poduzećem, u kratkom, ali i u dugom roku. Jedino tako DOP može biti izvor novih prilika i sredstvo ostvarivanja održive konkurentske prednosti.

Mi vjerujemo (i nadamo se!) kako će problem klimatske promjene i odgovornosti prema društvu biti odlučujući faktori za opstajanje poduzeća u budućnosti pa možda naša djeca i unuci neće živjeti u svijetu u kojemu 1 milijarda ljudi liježe u krevet gladna, 800 milijuna ljudi nema pristup čistoj vodi, ¾ svjetske sirotinje ne posjeduje bankovni račun i pristup kapitalu, a djeca ne izlaze iz škole bez da znaju čitati, pisati i provoditi osnovne računske operacije. Došlo je vrijeme da menadžeri, kako bi osigurali budućnost svojih poduzeća, brinu i za budućnost našeg društva i planete. 








74 comments:

  1. Nažalost današnji svijet surovog kapitalizma ne dopušta društveno odgovornom poslovanju da postane sastavni dio svih većih kompanija. Kao što si napisala, stvaranje privida DOK-a je puno jeftinije i efikasnije nego ulaganje novaca u takvu poslovnu praksu, no za to se ne mogu kriviti samo kompanije. Dok mi kao potrošači ne shvaćamo da odlučujemo o sudbini svih velikih korporacija, nećemo biti u stanju ništa promijeniti. Zamisli šta bi se desilo kada bi svi odlučili bojkotirati Coca Colu na dan-dva? Kompanije su samo dio problema,treba mijenjati i potrošački mentalitet i kulturu,a to je nažalost malo teže za provesti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragi Bobo,

      hvala na komentaru. Mi ipak smatramo kako se u današnje vrijeme ove aktivnosti sve više cijene. Kao primjer bi naveli Banco Popolare Croatia koja je svoju tržišnu nišu prepoznala u ponudi ekoloških proizvoda i tako je u profitabilno poslovanje ukomponirala korisnost za našu zajednicu. Upravo smo htjeli ukazati kako potrošači više ne vjeruju prividnim društveno odgovornim aktivnostima, stoga se nadamo kako će poduzeća u budućnosti ukomponirati ove prakse kako bi zaista stvorila održivu zajednicu. Pogledamo li unazad 20 godina, razina DOP-a se značajno povećala. To se može protumačiti i kao sve veća osviještenost potrošača o njihovoj moći pa možda kroz idućih desetak godina i bojkotiramo Coca Colu. Svaka promjena u ovom smjeru je dobra, a simbolična donacija udruzi ipak je nekakav napredak jer se poduzeće odreklo dijela svog profita. Mi smo samo željeli naglasiti kako je vrijeme za drugačiji pristup ovoj disciplini koji će napraviti naš planet ugodnijim mjestom za život stanovnicima na svim stranama svijeta.

      Tebi svakako hvala na komentaru i nadamo se da ćeš nastaviti pratiti naš blog.

      Delete
  2. Odlično napisano! Društveno odgovorno poslovanje.. yeah right. Nazvala bi to prije stvaranjem imidža . Bilo bi lijepo kad bi poduzeća počela uistinu brinuti o zajednici u kojoj posluju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Renata,
      Dobro je gledati na poduzeća i njihovo društveno odgovorno djelovanje s dozom kritičnosti jer iz kritika započinju promjene. No, zar nije za početak dovoljno i malo odricanje od profita za pomoć zajednici pa makar to bilo vođeno ciljem povećanja zarada? Stvaranje društveno odgovornog poduzeća dugotrajan je proces i nekako se mora početi, ali važno je da poduzeća shvate da je potrebno nadograđivati takve aktivnosti i implementirati ih u što veći dio poslovanja. Mi vjerujemo da je došlo vrijeme upravo za taj sljedeći korak u shvaćanju i korištenju ove discipline jer bi to moglo donijeti velike koristi za cijelo društvo.
      Hvala ti na komentaru i nadamo se da ćeš i dalje dijeliti s nama svoja mišljenja na temu DOP-a.

      Delete
  3. Najbolji primjer društveno odgovornog poslovanja, korporativne poslovne i društvene strategije, korporativnih komunikacija i komunikacija od važnosti za inv. zajednicu na području RH i šire jest ni manje - ni više već - Adris grupa d.d.

    Iako ju možemo neformalno smatrati "domaćim konglomeratom" ona je zapravo puno više od toga, rekao bi jedna "velika majka".

    Necu igrati kartama i špilom velikih brojaka - dovoljno je kontaktirati eksterni korporativni (PR grupe) ili tvrtke kćeri koje su zadužene za "obiteljsku" atmosferu u "kući".

    Na stranicama ZSE-a, podacima iz clipping servisa, finacijskim izvještajima iz Fine (majka=matica+tvrtke kćeri) možemo zaključiti koliko je zapravo grupa "zadužila" lokalnu zajednicu, djelatnike i potencijalne partnere svojim pristupom i načinom poslovanja.

    Ako uzmemo u obzir da je core business grupe proizvodnja duhanskih proizvoda, možemo naslutiti kolika su bila potrebna ulaganja za dobivanje idućih certifikata

    1.) ISO 9001:2008 (Sustav upravljanja kvalitetom) - Politika kvalitete

    2.) ISO 14001:2004 (Sustav upravljanja zaštitom okoliša) - Politika zaštite okoliša

    3.) OHSAS 18001:2007 (Sustav upravljanja zaštitom zdravlja i sigurnosti) - Politika zaštite zdravlja i sigurnosti

    u svrhu ovih investicija:

    Ulaganja veća od 1,2 milijarde Kn

    Rovinj, 8. veljače 2005. - Na jučerašnjoj sjednici Uprave Adris grupe odlučeno je da se u izgradnju novih tvornica u Kanfanaru uloži više od 930 milijuna kuna (123 milijuna eura).

    Istodobno, Uprava Adris grupe donijela je odluku da se ove godine u turističke objekte u Vrsaru (Petalon) i Rovinju (Amarin) uloži 120 milijuna kuna od ukupno 300 milijuna kuna koji se planiraju uložiti u turizam u ovoj godini.

    http://zse.hr/default.aspx?id=14499

    Uz tu i brojne druge inv. ( necu zamarati igrom brojaka i slova), grupa je ponosni "sponzor" zaklade Adris grupa, Poslovnog foruma Adris grupa kao i brojnih dobrotovrnih manifestacija diljem RH što je zorno predočeno na internet stranicama:

    http://www.adris.hr/index.asp

    Prije svega transparentnost i odnos prema malim ljudima nesto je sto mijenja svijet. Kriterij koji ce mnogi u svijetu, ali i RH tesko zadovoljit(i), jest nesto sto Adris grupu čini posebnom;

    Mali ljudi, za veliko srce prema naprijed!

    Citat za razmišljanje:

    "Dati dio sebe, dati ga drugom, ljudski je i nježno i nikada nam ne uzima onoliko koliko nam vraća!" ~ T. Moore

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragi Marko,

      hvala ti na ovom izvrsnom primjeru strateškog DOP-a. Iako Adris grupa ne može promijeniti svoje core poslovanje, ona nastoji vratiti svojoj zajednici planiranim poslovnim aktivnostima te se sustavno odreće svojeg profita u svrhu njezinog napretka. Prostora za poboljšanje uvijek ima, ali i mi bi se složili kako je ovo jedan od naprednijih pristupa DOP-u u Hrvatskoj. Nadamo se da će se i druga poduzeća ugledati na Adris grupu, a da ćete Vi nastaviti pratiti naš blog.

      Delete
    2. Ne svidja mi se ovdje citati reklamu tvrtke. Bloger to ne bi trebao dopustiti jer se stjece dojam da nije nepristran vec je dio licemjernog sustava.

      Delete
    3. mi smatramo da svatko ima pravo na svoje razmisljanje i ne vidimo potrebu za brisanjem tudih komentara, pogotovo ako se odnose na nesto pozitivno u nasoj zajednici. ne znamo zasto smatrate DOP licimjernim sustavom i zasto bi se ovime stekao dojam da smo mi pristrani nekom poduzecu. ovo je komentar osobe koja prati nas blog, a ne nas post.

      Delete
    4. Morate razlikovati komentar od godisnjeg izvijesca tvrtke. Samo kazem da to ne izgleda dobro, na vama je odluka djelovati ili ne.

      Delete
    5. uvažavamo vaše mišljenje, no Marko je sami stavio činjenice o DOP aktivnostima poduzeća. Smeta li vas činjenica to što je kopirano iz izvješća ili vas smetaju DOP aktivnosti ovog konkretnog poduzeća?

      Delete
  4. Najčešće iza društveno odgovornog poslovanja stoji profit kao krajnji cilj i jedan od marketinških trikova poduzeća. No, nisu sva poduzeća društveno odgovorna upravo radi toga, sve ovisi o samom vlasniku, klimi, organizaciji, individualcu. Svejedno, nije ništa loše u tome dok je god to sa ljudskim pravima i dok god pomaže na bilo koji način zajednici, jer i iza nas samih stoji profit, ponekad ni mi sami nemamo čiste motive. Poanta svega je uzeti, ali i vraćati ukoliko smo u mogućnosti!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slažemo se. Društveno odgovorne aktivnosti, makar bile isklučivo orijentirane na profit, su bolje za zajednicu nego da poduzeće cijeli profit uzima sebi. Neka poduzeća uistinu imaju iskreni pristup DOP-u i to bi trebao biti uzor svima. Ipak, čak bi i takva poduzeća trebala strateški pristupiti društveno odgovornim aktivnostima jer će planirani pristup imati veći efekt na zajednicu.

      Delete
  5. Sviđa mi se jako vaše stajalište. Studiram u Sarajevu i mi nešto slično, mislim na sličan kolegij da nemamo na našem univerzitetu. Proučavao sam malo firme u Bosni i Hercegovini i kod nas je praksa društveno odgovornoga poslovanja posve strana i gotovo da firme nisu usmjerene uopće na to. Mislite li da postoji način kako posvestiti firmama važnost društveno odgovornog poslovanja?
    Vaš će mi blog dakako pomoći!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malo smo istraživali o DOP-u u BiH pa smo naišli na neke dokumente koji upućuju da to i nije tako strana praksa, odnosno radi se na njezinom razvijanju, što je svakako pozitivan znak. Niti Hrvatska nije idealan primjer DOP-a, ali možemo reci kako su ove prakse u zadnje vrijeme sve cesce i kako se vidi napredak u ovom segmentu. Bez brige, sigurni smo da ce se tako dogoditi i u BiH, a tebi sve pohvale sto se interesiras za ovu temu. Mozda bi mogao predloziti fakultetu da ukljuce u neke kolegije segmente DOP-a jer je ovo uistinu zanimljiva i vazna tema. Takodjer bi se mogao uključiti u neku udrugu, kao sto je MGS i s djelovati s njima na razvitku DOP-a u BiH. Ukoliko ti je potrebna ikakva pomoc, slobodno nam se obrati.

      nadam se da ce ti nas blog pomoci i da ces i dalje nastaviti pratiti nase postove.

      Delete
    2. U Hrvatskoj je društvena odgovornost kao bitan dio strategije poslovanja sve više prepoznat tek u posljednje vrijeme. Prije svega su takav trend pokrenula velika poduzeća, osobito ona koju posluju na međunarodnim tržištima te su svijesne kako ovakav način poslovanja može biti izvorom konkurentske prednosti. Unatoč pozitivnim primjerima, i kod nas svijest o važnosti DOP još uvijek nije na razini na kojoj bi trebala biti i ima mjesta za napredak. BiH se u poslovnom smislu također sve više razvija i pitanje je vremena kada će i tamo menadžeri shvatiti koliko je to bitno. Koliko znamo, kod vas su vrlo pozitivne reakcije javnosti na odgovorno ponašanje poduzeća i pomaganje zajednici, stoga biste trebali sve više upučivati na njegovu važnost. Možda početi od fakulteta, organizacije mini foruma na tu temu, pokazivanje pozitivinih primjena i slično može biti prvi korak :)

      Delete
  6. Danas je društvena odgovornost u trendu mogli bismo to tako reci. Poduzeća mogu biti odgovorna prema zaposlenicima, partnerima ali i prirodi. Mislim da je važna društvena odgovornost prema svim stranama, ali u zadnje vrijeme je potrena društvena odgovornost prema prirodi, jer je čovjek uništio prirodu razvojem novih tehnologija. Sviđa mi se sve veća primjena obnovljivih izvora energije te se možemo nadati očuvanju prirodnih resursa. Kako je u blogu navedeno nadam se da će naša djeca imati pristup čistoj vodi, hrani...

    ReplyDelete
    Replies
    1. naravno da treba paziti na prirodne resurse jer je cinjenica da nismo zadnja generacija koja zivi na ovoj planeti nego ih ceka jos puno iza nas. na srecu, postoje razni propisi i zakoni koji cuvaju okolis, a uskoro ce ih biti i vise. poduzeca su toga svijesna i sve vise ulazu u prebacivanje na koristenje obnovljivih izvora energije i redukciju stete koji cine okolisu.

      Delete
  7. Poduzeća će se početi ponašati odgovorno tek kada im to bude jeftinije nego se ponašati društveno neodgovorno. Jedno područje djelovanja je zakonodavno i mislim da, iako postoji globalni napredak i volja, nažalost pričamo o daljoj budućnosti. No,jedno područje djelovanja je nas potrošača koji moramo biti spremni dodatno valorizirati takva društveno odgovorna poduzeća. Kada se stvori kritična masa, tada poduzeća neće više koristiti DOP samo kao šminku već i mantru svog poslovanja.

    Marko K.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragi Marko,

      hvala na komentaru. U kapitalizmu su poduzeca orijentirana profitu, a mi ne smatramo da je to lose. Dapace, sto im je veci profit-to vise mogu vratiti zajednici u kojoj posluju. Pomak koji je napravljen u ovom segmentu u zadnjih 10ak godina je svakako znacajan i ne vidimo razlog zasto bi pricali o strateskom DOP-u kao dalekoj buducnosti, posbice ako imamo na umu da neka poduzeca provode ovakve prakse. Upravo razvitak svijesti potrosaca o njihovoj moci je donio ovaj znacajan pomak pa ne vidimo zasto bi to sada stalo.

      Delete
  8. Jako zanimljiv blog/članak/esej. Sviđa mi se pristup odnosno aspekt s kojega se gleda na ovu tematiku! Samo nastavite ! Zdravi i veseli bili !

    ReplyDelete
  9. Dragi Pave,

    drago nam je da ti se sviđa. nadam se da ćeš nastavit pratit blog i da će ti i dalje biti zanimljiv. i ti nama bio zdrav i veseli. pomalo :)

    ReplyDelete
  10. Mislim da nije uopce lako procijeniti da li DOP nekog poduzeca proizlazi iz pozitivnog koncepta odrzivosti ili je licemjeran. Danas kada je jos toliko malo takvih poduzeca, mozda bi se moglo reci da je svaki takav pokusaj dobar, no mislim da ako se odmah u pocetku ne uspostave kvalitetni kriteriji kasnije ce to biti vrlo tesko filtrirati.
    Nikotin je kancerogen, pusenje uzrokuje rak i samim time DOP tvrtke proizvodjaca takvih proizvoda granici s cirkusom jer tvrtka svojim proizvodom unistava populaciju kojoj onda kroz DOP "cini dobro". Ovo je dosta ekstreman primjer u kojem svi imaju putra na glavi ukljucujuci i one koji to zovu DOP i plesu kako duhanski kapital svira.
    Da skratim, u ovom slucaju jedini prihvatljivi DOP bio bi da tvrtka samu sebe ugasi sto naravno nije moguce ocekivati. Svaki drugi scenarij neizostavno je pun licemjerja i progledavanja kroz prste i to bilo od strane tvrtke, bilo onih koji tvrtku trovaca zagovaraju kao nesto pozitivno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala na komentaru. zanimljivo je gledati DOP iz ovog aspekta. Ipak, mislim da ste malo prestrogi prema proizvođačima duhanskih proizvoda. Stvar je u tome što oni nama ne nameću svoj proizvod. Izbor je potrošača kupiti i konzumirati duhanske proizvode, a zakonske regulative nameću da se i na samom proizvodu naznačuje kako je on štetan za zdravlje konzumenata i osobama u njihovoj blizini. Duhanski su proizvodi legalani, a potražnja za njima uzrokovat će i volju proizvođača za proizvodnjom tih proizvoda. Što proizvođač duhanskih proizvoda može napraviti da pomogne zajednici u kojoj posluje? Može dio svojih sredstava donirati u liječenje posljedica konzumacije takvih proizvoda. Ili može na bilo koji drugi način vratiti svojoj zajednici, što ne uključuje samo potrošače. Poanta svega je da su konzumenti duhanskih proizvoda svijesni štete koji oni uzrokuju njihovom zdravlju i, unatoč tome, izabiru konzumirati ove proizvode. Zbog čega bi se poduzeće koje zadovoljava potrebe konzumenata i koje im pri tome naglašava štetnost konzumacije proizvoda trebalo gledati licimjerno? Zašto takvo poduzeće ne bi moglo odvojiti dio svog profita za vraćanje zajednici i zašto se to ne bi moglo gledati kao pozitivan čin? Na kraju, je li bolje za zajednicu da proizvođač duhanskih proizvoda zadrži sav svoj profit za sebe ili da dio svojeg profita usmjeri prema boljitku zajednice?

      Delete
    2. Ne vjerujem sto citam.
      Ok kada se govori uopceno sve izgleda ljepse nego kada se stavimo u ulogu aktera. Da li biste bili sretni da vam netko prodaje proizvod koji vas truje ali dio sredstava daje drustvu za vase lijecenje?
      Naravno da potrosac odlucuje, no ljudi su vecinom slabi, nemaju moc rasuđivanja i perfidnim reklamnim metodama ih se uvjerava da ce kupnjom tog proizvoda izgledati cool, jahati na konjima i zivjeti u prirodi kao kauboji, sretni i lijepi zauvijek. Ako nisu licemjerni zasto u svojim reklamama također ne pokazu trule zube, rakove grla i pluca i umiruce ljude?
      Tom logikom "dajmo ljudima sto oni zele" pola svijeta bi se vec odavno poubijalo jer bi zeljeli oruzje, drogu i slicno.
      DOP nije ono koje dio profita zarađenog na losem proizvodu vraca drustvu, vec ono koje se bazira na dobrom proizvodu. Samo se tako mijenja drustvo i svijet.

      Delete
    3. Svakako cijenimo tvoje misljenje. kada govorimo o duhanskim proizvodima, u Hrvatskoj je bilo kakva njihova reklama zabranjena, pa u tom smislu ne mozemo govoriti bilo kakvim reklamnim metodama, niti uvjeravanju ljudi da ih to cini "cool". Duhanske kompanije svjesne su svojih proizvoda za koje je jasno da nisu zdravi, pa se takvima niti ne prikazuju. Razmislimo malo o drugim industrijama primjerica farmaceutskoj industriji, fast food-ovima i sl. Mislim da je svima jasno da je ovdje pitanje morala i vise nego diskutabilno. No, svatko ima pravo na svoje misljenje i mi cijenimo svaki kometar :)

      Delete
  11. Činjenica je da mora postojati čvrsta odluka da se društvena odgovornost preuzme kao način ponašanja poduzeća u čitavom rasponu njegovog djelovanja. Ta odluka mora biti donesena od strane najvišeg vodstva poduzeća, te kao obvezujuća prenesena svima unutar nje ako ju poduzeće usitinu misli prvoditi. Marketinsški trik društvene odgovornosti u pravilu je lako otkrit:
    primjer je razminiranje hrvatske os strane telkomunikacijskih 'kuća' koje su 7 x više uložili u reklamiranje svog podhvata.

    Svi ti podaci stoje na netu, ali ih treba tražiti, a većini je zapravo lakše 'podržati/sudjelovati/hvaliti/ društveno odgovoran podhvat tvrtke, nego dati svoj doprinos.

    Hvale vrijedan blog, like za ideju!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na komentaru. U potpunosti se slažemo sa vašim primjerom. Dobar pristup DOP-u pobrinut će se da te aktivnosti postanu prepoznatljive od treće strane, a ulaganje u reklamiranje društveno odgovornih aktivnosti potpuno je besmisleno, a vrlo vjerojatno i neučinkovito jer su potrošači itekako svijesni onoga što se događa. Učinkovitost navedenog primjera DOP-a trebalo bi malo bolje istražiti, ali na prvu nam se čini kao loš primjer. Svakako ćemo se potruditi doći do nekih informacija o ovom i sličnim primjerima DOP-a pa ćemo relevantne podatke, ukoliko naiđemo na njih, objaviti na blogu u obliku neke druge teme. Nadamo se da ćete nastaviti pratiti naš blog.

      Delete
  12. Replies
    1. hvala:) ali voljeli bismo čuti i tvoja razmišljanja na ovu temu.

      Delete
  13. Odlična tema za raspravu! Mnogi su podvojenog mišljenja ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. A koje je tvoje mišljenje? Bilo bi nam jako drago da ga podijeliš s nama.

      Delete
  14. jako dobro napisano, pohvale :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala, drago nam je da ti se sviđa i nadamo se da ćeš i dalje pratiti naš blog te uključivati se u rasprave oko ovih važnih tema.

      Delete
  15. odlicno napisano!! prava tema za rapravu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala ti na komentaru, al bilo bi super kad bi podijelio/la s nama svoj pogled na ovu temu.

      Delete
    2. Tek sad vidim vaš odgovor, pa evo da ipak podijelim s vama svoje viđenje DOP-a. ;)
      Primjećujem da većina ljudi vidi DOP samo kao marketinški trik, ali ja se slažem s vama, bolje bilo kakva uključenost u razvoj zajednice nego nikakva. Potpuno je nerealno očekivati od poduzeća da zaborave na profite jer kako bi mogli vraćati zajednici i uvoditi ikakve promjene ako ne zarađuju?? Društveno odgovorno poslovanje isto ima cijenu...

      Delete
    3. Gotovo sve na ovom svijetu, nažalost, ima cijenu. Ali, zar je zbilja u redu da poduzeće potroši veći iznos za reklamiranje donacije nekom dobrotvornoj udruzi nego je bila sama donacija?? Razmisli malo i tome.

      Delete
    4. Upravo zbog takvih stvari je ova tema toliko diskutabilna. Ni meni ovakva situacija ne bi bila draga ali poduzeće mora iz svojih postupaka izvlačiti i neku korist, pa ako procijene da će u očima potrošača narasti kroz reklamiranje svojih dobrih djela njihova stvar je koliko će na to potrošiti. Na takvu situaciju možeš gledati i ovako: poduzeće uopće nije trebalo donirati nikakva sredstva dobrotvornim udrugama već je cijeli iznos moglo potrošiti na reklamiranje. Svaka priča ima barem dvije strane.

      Delete
  16. Odličan blog i super tema za raspravu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala na komentaru i što pratiš naš blog. No, nas zanima i tvoje mišljenje. Što ti misliš o navedenim primjerima poduzeća i njihovim društveno odgovornim aktivnostima?

      Delete
  17. Replies
    1. hvala ti, nadamo se da ćeš nas i ubuduće pratiti. Također, voljeli bismo čuti i tvoja razmišljanja na ovu temu?

      Delete
  18. Društvena odgovornost korporacija je samo bijedno nastojanje maketinga da uvjeri ljude u to da je moguće da postoji takvo nešto. Sva osnovna načela poslovanja i društvenog djelovanja korporacija protive se svakoj ljudskoj odgovornosti. Zapravo, društvena odgovornost korporacija je odličan školski primjer oksimorona ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. prije svega, hvala na komentaru i volji da podijelite svoje misljenje s nama. no, mislite li stvarno da se drustvena odgovornost moze nazivati bijednom? poduzece vise nije ono sto je nekada prije bilo, a ljudi su sve svijesniji svoje okoline i dionika. istina je da je u cilju poduzeca maksimizirati vrijednost profita. no, u današnje vrijeme maksimizacija profita je ovisna o zadovoljstvu dionika. uz napredak tehnologije sve je lakse do doci do informacija o aktivnostima poduzeca. upravo to stvara sliku potrosaca o poduzecu i gradi njihovu percepciju o pojedinim proizvodima. ukoliko se potraznja za pojedinim proizvodom/uslugom smanji zbog lose reputacije poduzeca, to ce poduzece morati nesto uciniti kako bi naraslo u ocima potrosaca. ono za čim poduzeca sve cesce posezu jesu drustveno odgovorne aktivnosti, a mnoge studije dokazuju vezu izmedu razine DOP-a i profita.
      Upravo smo to htjeli naglasiti-poduzeca u buducnosti nece moci opstati bez DOP-a. I to ne bilo kakvog DOP-a, vec onog koji ce imati dugotrajan ucinak. Razlog tome nece biti to sto vlasnici zele da se njihovo poduzece aktivira na ovom podrucju, vec upravo cinjenica da potrosaci nece biti voljni kupovati proizvode poduzeca koje nema obzira prema zajednici u kojoj posluje. Tebi svakako hvala sto si s nama podijelio/la svoje misljenje i nadamo se da ces i dalje pratiti nas blog :)

      Delete
  19. Jako lijepo sročeno. No što god poduzeća poduzela sve na kraju ovisi o izboru krajnjih potrošača. Ako i dalje kupujemo njihove proizvode znači da ih podržavamo. Svakako se slažem da bi ljudi, odnosno u ovom slučaju potrošači trebali biti informiraniji i promijeniti svoje navike, da bi došlo do neke veće promjene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slazemo se, sve je na potrosacima. Ali oni su, na srecu, sve svijesniji onoga sto se dogada oko njih. Pogledajte samo koliko brzo danas dolazimo do informacija i suporedite to sa stanjem prije 10, a da ne govorimo o 20 godina. U vrijeme kada nije bilo interneta, skandale vezane uz poduzeca ljudi su mogli vidjeti na TV-u i u novinama, sto znaci da su ljudi dolazili samo do onih informacija koje su ih interesirale. Danas je dovoljno ulogirati se na Facebook profil i vidjet cete gotovo sve dnevne vijesti na tudim statusima, zanimale vas one ili ne. Informacije nam se nalaze nadohvat ruke sto uzrokuje, njihov je protok brzi nego ikad, a to gradi nasu svijest o svijetu u kojem zivimo. Stoga poduzeca moraju paziti na ono sto rade i pozitivno utjecati na drustvo.

      Delete
  20. Odlično napisano! Svaka čast za blog; o ovakvim bi temama trebalo što više pisati. Slažem se s vama u svim pogledima.

    ReplyDelete
  21. Draga Sunčica,
    hvala ti na komentaru. Nadamo se da ćeš i dalje pratiti naš blog i da ćeš dijeliti s nama svoja razmišljanja na ovu temu pa čak i kad se ne slažeš u potpunosti sa svime što napišemo.

    ReplyDelete
  22. Imam firmu i stvarno ne vidim nikakve koristi od društveno odgovornog poslovanja osim da "zaradim" na tome preko raznih državnih poticaja i slično, a nisam neki preveliki humanist da mi doniranje novca predstavlja preveliku satisfakciju da bih okolo išao i dijelio lovu... Kako mislite da se to može riješiti? Odnosno, kako nas sve više potaknuti da o tome razmišljamo i da provodimo csr aktivnosti? Jer ja, trenutno, ne vidim razloga zašto bih ulagao u csr...
    Drugo pitanje jest - koliko su humanitarne organizacije kojima možemo donirati transparentne? Koji su alati za provjeru njhovih FI? Ja npr. mogu donirati i dobite neku potvrdu, a onda mi se taj novac kroz neke različite kanale može vratiti? Malo se igram devil's advocatea, ali inače super blog!
    Razmislite o ovim stvarima koje vam govorim i možda da napišete nešto na ovu temu! Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dragi Luka, zasigurno nisi jedini koji razmislja tako, no osimd drzavnih poticaja postoje i druge pozitivne strane DOP-a. Prije svega, tvoja firma na taj nacin stvara pozitivan imidz i reputaciju u javnosti. U konacnici potrosaci svoju odluku mogu donijeti upravo na temelju reputacije i percepcije koju imaju o tvojoj firmi. Osim toga, sve vise ljudi zeli raditi za poduzeca koja su drustveno odgovorna i to je svakako jedan od nacina za privlacenje talenata i postajanjem pozeljnog poslodavca.
      Sto se tice DOP- a, on ne znaci samo doniranje novaca nekoj udruzi, mnogo je drugih nacina na koje poduzece moze biti drustveno odgovorno. Ako se i radi o donacijama, one ne moraju biti u novcu, a ne moraju ici niti preko udruga, vec ravno onima za koje smatrate da je pomoc potrebna. Sto se tice rada s udrugama, slazemo se da kod nekih postoji problem transparentnosti, no danas i neprofitne udruge shvacaju taj problem te nastoje biti sto jasnije i transparentnije u svojoj komunikaciji i onome sto rade. Naravno, netko iz firme moze konstantno pratiti kako odredeni projekt za koji ste dali donaciju napreduje, dobiti krajnji izvjesta, sve u svemu biti potpuno ukljucen u cjelokupni proces.
      nadamo se da ce te nas blog potaknuti da ipak razmislis o uvodenju DOP-a i u strategiju svog poslovanja :)

      Delete
    2. Na koji način moja firma stvara pozitivnu reputaciju i imidž ako nigdje "na veliko" ne oglašavam da sam donirao/pomogao/nešto treće?
      Jer čini mi se, da ponekad, firme više novaca ulože u promociju svojih CSR aktivnosti nego što su uložili u CSR aktivnost koju oglašavaju. Dobro mi je poznat primjer VIP-a koji je proveo ogromnu i, ako mene pitate, odličnu kampanju razminiranja Hrvatske, a onda saznam da su više novca uložili da se ispromoviraju nego što su actually uložili u samo raminiranje. Žalosno, ali istinito. Kako onda, mi sitne ribe, kažem osim neke svoje osobne satisfakcije da smo nekom pomogli, što nas može "tjerati" da poslujemo po nekim csr pravilima?
      p.s. nemojte shvatiti kao napade na ovaj izvrstan blog nego vas malo izazivam da razmislite i o ovoj drugoj strani, umjesto da vam samo ostavim komentar "izvrstan blog" :)
      pozdrav, Luka

      Delete
    3. Dragi Luka,nismo shvatili kao napad, dapace, drago nam je da ljudi razmisljaju o dvije strane price :) Naravno da je uvijek upitno iz kojeg su se razloga poduzeca doista odlucila na CSR aktivnosti i svakako ne podupiremo da se u oglasavanje ulaze vise nego u samu aktivnost. Mozes o svojim CSR aktivnostima obavijestiti putem internet stranice te na taj nacin o tome informirati svoje poslovne partnere, potencijalne buduće zaposlenike i sve one koji imaju neki interes za tvoje poduzece te na taj nacin stvoriti pozitivan imidz u ocima tebi bitnih interesno-utjecajnih skupina. Njima to moze biti bitno, a tebe ne kosta nista u smislu dodatnog oglasavanja. To je naravno samo jedan primjer. Mozda ce netko bas na temelju toga odluciti da je to poduzece pravi izbor :)

      Delete
    4. Slažem se s Lukom. Upravo je ovih dana išla Peugeotova kampanja za razminiranje i rečeno je da je prikupljeno 300 000 kn. Nažalost, imam osjećaj da se puno više potrošilo na promociju koja je bila prilično agresivna, a time i skupa. Žalosti me što je još jednom bila važnija forma od sadržaja.

      Delete
    5. Uh, drago mi je da sam potaknuo još koju glavu na razmišljanje :)
      Ma upravo je to ono o čemu sam ja govorio kada sam spominjao famozni VIP i zato me to toliko i smeta jer svi na veliko pričaju o nekom kvazi društveno odgovornom poslovanju a zapravo je sve to bullshit... I zato sam ja sretan, vodim malu firmicu, ne doniram nikakve novce nigdje i nigdje to onda ne oglašavam i nemam problema s motivima ljudi :)
      možda ovo sada zvuči kako sam je netko koga boli briga za sve, ali želim da mi sadržaj bude važniji od forme i radije ću "živjeti po svome" i biti full u tome nego prividno biti nešto drugo!
      Pozdrav, Luka

      Delete
    6. Moram reći da se i ja slažem sa Lukom. Također sam vlasnik male firme i jednostavno ne vidim kako bi DOP ikako pomogao u poslovanju, a kamoli strateški DOP. Bavim se takvom djelatnoscu (turizam) da moje klijente nije briga doniram li novac za obnovu škole za obrazovanje turističkih djelatnika.
      Jedino u čemu sam vidio korist je instalacija solarnih kolektora, ali to je prvenstveno radi smanjenja troškova. Naravno, bolje se osjećam kada znam da je to ekološki prihvatljivo, ali neću stavljati na svoju web stranicu kako sam društveno odgovoran jer to nije razlog instalacije solarnih kolektora i odbijam se koristiti takvim marketinškim trikovima.

      Delete
    7. U slučaju DOP-a sadržaj bi trebao iči ispred forme, ali u biznisu to često nije tako. No, po meni je bolje da i kakav takav DOP postoji nego nikakav. Na krajnjem primatelju poruke je da procijeni je li ona iskrena ili nije i u skladu s time razvija nekakvo mišljenje i lojalnost prema poduzeću

      Delete
    8. Slažemo se s tobom Marko, na nama potrošačima je da odlučimo koliko nam je bitno pri kupnji određenog proizvoda ili usluge da li se poduzeće bavi DOP aktivnostima i ako da, jesu li nam baš takve prihvatljive.
      Naše mišljenje jest da su društveno odgovorne aktivnosti, makar bile isključivo orijentirane na profit, dobre za zajednicu,ali naravno svatko ima pravo na svoje mišljenje. Vi ste u boljoj situaciji od nas da procijenite mogu li takve aktivnosti pomoći vašim poduzećima i zajednici u kojoj djelujete,ali nadamo se da ćete se jednom ipak odlučiti za provedbu nekog oblika DOP-a jer je vidljivo da ćete imati puno iskreniji pristup takvim aktivnostima nego većina naših poduzeća. ;)

      Delete
    9. Ja jednostavno ne vidim kako bi to bilo relevantno za moju struku.... Također, bi li se ulaganje u razvoj mojih zaposlenika smatralo DOP-om? U mojem je interesu imati educiranog menadžera i spreman sam mu platiti dodatnu edukaciju kako bi bolje upravljao mojim objektom. Malo mi je nejasno razgranicenje između interesa zajednice i mojeg vlastitog interesa pa bih vas molio da mi objasnite ako je znate

      Delete
    10. Odnos prema zaposlenicima takoder je jedan od aspekata drustvene odgovornosti poduzeca. Ulaganje u zaposlenike svakako pomaze njihovom profesionalnom razvoju i samim time pomazete stvaranju profesionalnije i vise educirane zajednice, sto u konacnici svakako znaci drustveni boljitak. Ponovno se vracamo na ono da DOP-om mozete privuci iznimne talente kojima je bitno da se oni za koje rade ponasaju drustveno odgovorno. A na kraju i osjecaj osobnog zadovoljstva , koji vi primjerice osjecate zbog instalacije solarnih kolektora, znaci veliki korak za drustvo jer pokazuje da se DOP ne mora uvijek krisiti u svrhu vlastite promocije.

      Delete
  23. Bok!
    Ima sada već 6 godina kako sam diplomirala na EFZG-u i tada nije bilo, barem koliko ja znam, ovoga kolegija ili nekog kolegija koji se bavio sličnom tematikom - dakle društveno odgovornim poslovanjem. Zaposlena sam u jednoj velikoj kompaniji i jako smo angažirani oko csr aktivnosti, ali mi se čini da nam nedostaje znanja. Koliko vi zaista naučite o tome koje sve csr aktivnosti postoje? Jer, ako mene pitate, sve treba krenuti od poštenog poslovanja; isplaćivanja plaća svojim radnicima, plaćanje doprinosa, prijavljene "prave" plaće, a ne minimalci, podmirivanje dugova prema kreditorima,... Puno je toga od čega treba krenuti, a čini mi se da su to neke csr stvari koje mi shvaćamo pod "normalno" i kao da se podrazumijeva, a zapravo nikada nigdje nismo naučeni kako poduzeće treba funkcionirati nego se "uzdamo" da od nekuda imamo to znanje. Jesmo li ikada na iti jednom kolegiju odslušali i ispolagali one praktične stvari: KAKO POŠTENO VODITI PODUZEĆE?? I prepoznaje li itko na tom fakultetu potrebu za istim?? Najbolje nam svjedoče stalni primjeri "friziranja" FI, skrivanje profita, porezni zaklon zaduživanjem,...
    Kada sam ja studirala, ako se dobro sjećam, prof. Omazić je bio asistent i glasio je kao dosta ambiciozan, ali je li on jedini profesor na fakultetu koji uviđa potrebu za edukacijom na temu csr? Jer jedan kolegij, izborni na diplomskom studiju, koji vjerojatno ima upisnu kvotu(??) - je li to dovoljno?
    Hvala,
    Vesna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Vesna, mi trenutno kolegij slusamo kod prof. Omazica, i iako je to njegovo primarno podrucje zanimanja, zasigurno nije jedina osoba na Fakultetu koja je prepoznala potencijal DOP-a. Na nasu srecu, kolegij nije imao kvotu pa su ga mogli upisati svi koji zele nauciti nesto vise o DOP-u i aktivnostima koje poduzeca provode ili mogu provoditi. Naravno da uvijek ima prostora za vise, no imati i jedan kolegij na ovu temu, ipak je napredak. I mi se nadamo da ce se u buducnosti na ovu tematiku stavljati naglasak i u okviru drugih kolegija koji se bave strategijama poduzeca i poslovanjem opcenito.

      Delete
    2. Jako mi je drago čuti da se stvari mijenjaju i na našem fakultetu :)
      Ono čega sam se još sjetila malo razmišljajući o svemu ovome jest da smo mi kod prof. Orsaga iz kolegija Upravljanje financijama učili da je glavni cilj(ili jedini?) poduzeća profit... tj. neto dobit jer je to u interesu stakeholders-a odnosno dionika - mislim da se tako prevodi... Kako to onda objasniti da dvije ili tri godine kasnije na istom fakultetu učimo da to nije glavni cilj poduzeća? Iz iskustva govorim da nam dolaze studenti potpuno zbunjeni i koji jako malo znaju...
      Hvala,
      Vesna

      Delete
    3. Draga Vesna,

      upravo smo se i mi to pitali. Naime, na kolegiju Poslovne financije (nova verzija Upravljanja financija) se još uvijek uči da je temeljni cilj poduzeća maksimizacija profita... S obzirom na to da je dosta nas iz tima bilo na razmjenama vani, iz osobnog iskustva Vam mogu reći kako vani praksa nije takva. Stvar se se uvijek sagledavaju iz više aspekata i, iako su se neki temeljni zadaci kolegija temeljili na perspektivi maksimizacije vrijednosti dioničara, konstantno nam se ukazivalo na to kako to nije jedini i primarni cilj poduzeća, a nas se kao studente poticalo i da samostalno istražimo temu društvene odgovornosti i napišemo samo stalni rad na tu temu. Mislimo kako definitivno postoji prostor za napredak u našem obrazovnom sustavu i da je on nužan. Ne samo radi poticanja razmišljanja studenata o važnim temama, već se ovaj zastarjeli pristup poduzeću više ne upotrebljava u poslovnom svijetu. No, s malim stvarima počinju promjene pa se nadamo da je kolegij DOP samo početak i da će se kroz desetak godina svaki kolegij na EFZG-u barem dotaknuti društvene odgovornosti ili koncepta održivosti:)

      Delete
  24. http://www.jutarnji.hr/filipovic--svoju-djecu-i-unuke-sam-namirio--a-sve-ostalo-dajem-cabru/1070042/

    To bi bilo to koliko se meni čini. I koliko sam pročitala ne čini mi se da je čovjek tu vještinu savladao na tečaju. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lijepo je vidjeti da ovakvih slučajeva ima i u našoj bližoj okolici. Hvala na dijeljenju članka s nama :)

      Delete
  25. Nažalost, sama logika kapitalizma usmjerena je na izvlačenje ekstraprofita i čini se da je to jedina konstanta koja se javlja kroz povijest kapitalističkog ekonomskog uređenja. DOP samo ublažava destruktivne učinke koji se javljaju, a nikako ih ne ukida.
    Ukoliko je prioritet izvlačenje profita, gladna djeca, politička i ekonomska nejednakost, devastacija okoliša, ekploatiranje radne snage uvijek su u službi spomentog profita.
    Kapitalizam sam po sebi dugoročno je neodrživo uređenje i u suprotnosti s društvenom odgovornošću.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Normalno da je cilj poduzeća ostvarivanje profita, ali to itekako može ići u skladu s dop-om. Poduzeća koja ne ostvaruju pozitivne rezultate poslovanja nemaju niti sredstava ulagati u održivi razvoj, pomagati zajednicu i obavljati slične aktivnosti. Krivo se tumači sam koncept dop-a...podzeće mora poslovati s dobicima a dop se mora koristiti u situacijama kada je moguće ostvariti win-win situaciju, odnosno da i poduzeće i društvo oko njega imaju koristi od takve prakse.

      Delete
  26. Prethodni komentar nije bio izravna kritika DOP-a nego kritika takvog ekonomskog uređenja u kojem je prioritet profit. Takvo se ekonomsko uređenje zove kapitalizam. Normalno da je cilj poduzeća ostvarivanje profita? Osim što je riječ "normalno" sama po sebi problematična, najproblematičniji dio mi je gledanje na kapitalizam kao na ekonomsko uređenje društva bez alternative. Ne, kapitalizam nije jedino moguće rješenje, i ne, utrka za profitom nije "normalna".
    Slažem se s tobom da DOP ima svoju svrhu unutar ovakovom nehumanog neoliberalnog kapitalizma, ali DOP sam po sebi ne rješava ništa, već samo malo ispravlja nepravde i destruktivne učinke ovakovog ekonomskog sistema. Uostalom, to sam i napisao u prethodnom komentaru.
    NZ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Upravo smo i mi htjeli uputiti na tu stvar. Ako se DOP-u pristupi pažljivo planirano, mislimo kako bi bilo puno bolje, a to bi moglo formirati i neki novi oblik ekonomskog uređenja u kojemu cilj nije samo profit i u kojemu su svi zadovoljno. Zasada su i mali pomaci dobri, ali mi se nadamo da ce se u buducnosti na ovom podrucju puno toga promijeniti i kako poduzeca vise nece gledati iskljucivo na svoje profite vec cemo svi teziti stvaranju odrzivih zajednica.

      Delete
  27. Odličan članak! Nikad nisam vjerovala u iskrenost poduzeća, kada je po pitanju društvena odgovornost! Smatram da je tu posrijedi ili zakoni kojih su se trebali pridržavati, nadmetanja sa konkurencijom ili pak poboljšavanje vlastitog imidža. Svi mi, krajnji potrošači stvaramo svoje vlastito mišljenje o proizvodima i uslugama koja ta poduzeća nude, bilo to predrasuda ili pohvala, te se zapravo sve svodi upravo na nas. Upravo potrošač ima najveću moć. Da bi krajnji potrošač promijenio svoje navike, treba volje i vremena a mislim da u današnje vrijeme toga ima jakooooo jako malo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Ivchy,

      hvala na pohvalama za post. Upravo suprotno, smatramo kako u danasnje vrijeme potrosaci imaju veliku moc i da su je sve vise svjesni (sto se moze vidjeti i po broju komentara i interesu za ovu temu koja rastu). Upravo nam suvremena tehnologija omogucava informacije nadohvat ruke tako da sve mozemo znati kakvo je poduzece cije proizvode kupujemo i percipirati ga drugacije. Nadamo se kako ce ovo podrucje u buducnosti rasti, ali zasada je i ovo dobra promjena. Ugledamo li se na prakse u inozemstvu, mozemo zakljuciti da bi se i u Hrvatskoj ovakve prakse mogle pojaviti vrlo brzo.

      Delete
  28. U turbulentnom poslovnom okruženju svi pokušavaju pronaći novi izvor konkurentske prednosti, a jedan od tih je i društvena odgovornost poduzeća. Poduzeća trebaju postati više svijesna svog načina poslovanja i društeveno odgovorno ponašanje uzeti pod obavezno, a ne trčati za profitom pod krinkom plemenitosti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Zrinka,

      hvala na komentaru. Slazemo se sa tobom. Ako poduzece pristupi strateski DOP-u i samo poduzece ce imati koristi od toga. Nema smisla ulagati u podrucja od koje poduzece nece imati korisnik jer, na kraju, upravo profit omogucava poduzecu da ulaze u zajednicu pa je u svacijem interesu da poduzeca ostvaruju profite. Ali poduzece ne smije biti iskljucivo orijentirano na profit vec mora vratiti i zajednici.

      Delete